Stel je even voor. Het netwerkevent van het jaar. Daar sta je dan, vol goesting om je product aan de man te brengen. Je hebt je elevator pitch honderd keer geoefend en kunt hem intussen wel dromen. Je fantaseert over de nieuwe contacten die je gaat leggen, je ziet je omzetcijfer al vervijfvoudigen. Ka-tsjing!
Alleen … na een uur sta je daar nog te blinken. Je raakt je visitekaartjes aan de straatstenen niet kwijt. Van verveling heb je alle vistoastjes opgegeten. Met de kop tussen de schouders ga je naar huis, geen enkele lead in je zak.
Vergelijk het met een mooie website die weinig tot geen bezoekers trekt. Je zou voor minder de moed laten zakken.
Vergis je niet. Jezelf verkopen is een kunst, niet alleen face to face, maar ook via papier – of een computerscherm. Want het is niet omdat het in je hoofd zit, dat je het ook in de vingers hebt!
Enter copywriting!
Want als je je bezoeker na drie woorden niet meehebt in je verhaal, dan ben je hem onherroepelijk kwijt. Dus moet je tekst van het scherm spatten. En dat doet goeie copywriting.
Wat is copywriting?
Eens kijken wat het woordenboek zegt:
copywriting
co·py·wri·ting
/kɔpirɑjtɪŋ/
zelfstandig naamwoord • de m • g.mv.
Engels
1 het tekstschrijven, m.n. voor reclamedoeleinden
Of zoals ik het zelf graag omschrijf, het schrijven van teksten die p(l)akken, content met caruur dus, webcopy die staat als een huis, om u tegen te zeggen (ik kan zo nog wel even doorgaan). Je lezer geruisloos binnenhalen ook, zonder toeters of bellen. En dat is wat jij met je teksten wil doen. Toch?
Copywriting is ook de bezoeker verleiden, zodat hij precies doet wat jij wil dat ie doet. Dat kan klikken op een bepaalde link zijn, maar ook je product in zijn winkelmandje leggen (en het liefst ook afrekenen), een intakegesprek boeken, een kaartje voor je evenement bestellen, je e-book downloaden … You name it.
Wat schrijft een copywriter?
Een copywriter schrijft teksten met een commercieel doel.
- Je wil een website die niet alleen bezoekers trekt, maar hen ook aanzet om actie te ondernemen.
- Je wil goeie bedrijfscommunicatie uitsturen – en niet de zoveelste folder zijn die ongeopend bij het oud papier belandt.
- Je hebt een topidee voor je nieuwe reclamecampagne, maar zodra je het op papier zet, is het toch niet je dat.
- Je hebt je dienstverlening uitgebreid en wil dat in de verf zetten met een nieuwe slogan of baseline.
- Je wil iemand die jouw sociale media onder handen neemt – en jou die ene post bezorgt die viraal gaat.
Een copywriter is een creatieve duizendpoot. Hij is dus de geknipte persoon om met je mee te denken. En bovendien zet hij op papier wat jij in je hoofd hebt. Alsof je ’t zelf geschreven hebt!
Hij is ook een echte kameleon en verandert net zo snel en moeiteloos van bedrijfstak als een tiener van lief. Spaghettiavond van de lokale voetbalploeg? Fluitje van een cent! Een nieuw merk biologische erwtjes, vers van ’t veld? Easy-peasy! Een superabsorberende dweil? Draait hij zijn hand niet voor om!
Wil je gewoon fijne teksten voor je website, dan kun je dat ook aan hem vragen – meestal kan hij ook gewoon goed schrijven -, maar je kunt in dat geval ook een beroep doen op een storyteller.
Hoe gaat een copywriter te werk?
Als hij meteen ‘no problem’ antwoordt op jouw vraag om een visietekst voor je bedrijf te schrijven, gooi de telefoon dan maar dicht. Zo werkt het niet!
Een tekst die p(l)akt, staat of valt met een goede briefing. Als je die niet al eerst zelf hebt opgesteld, dan zal de copywriter daar zeker naar vragen. Aan jou om alvast over de volgende vragen na te denken:
- Waarover gaat de tekst precies? (het product, jouw visie …)
- Voor wie is hij bedoeld? (jouw werknemers, de – nieuwe – klanten …)
- Via welk medium wordt hij verspreid (website, sociale media, bedrijfskrantje …)
- Wat moet de lezer zeker meenemen? (dit mag je zelf invullen)
En verder bezorg je hem ook alle informatie die volgens jou nodig is om een toptekst te schrijven. Verlies hierbij vooral ook niet de huisstijl uit het oog, jouw tone of voice om het met een sjiek woord te zeggen. Dus eigenlijk hoe jij wil dat je publiek je ziet (een belangrijk puntje hierbij is het gebruik van je of u – tip van het huis).
Hoe meer input, hoe beter het eindresultaat.
Waarom Content met Caruur?
Content met Caruur is niet de eerste de beste copywriter. Iedereen schrijft goeie webteksten of kan een catchy slogan verzinnen, maar niet iedereen heeft het in de vingers om beeldrijk te schrijven. Om je boodschap zo te verpakken dat de lezer het plaatje helemaal voor zich ziet.
En dat laat dat nu net zijn waar Content met Caruur een kei in is. Teksten die plakken, beelden die spreken, jouw product – maar dan in woorden!
Iets voor jou?
Op zoek naar iemand die jouw communicatie in de juiste plooi legt?